Dag 18

2 augustus 2015 - Hong Kong Island, China

We worden vroeg wakker van de wekker. Het eerste nachtje in Hong Kong zit er op en we moeten op tijd bij het ontbijt zitten. We krijgen een hele kleine menukaart, met als keuze brood met ei en spek, brood met ei en ham, macaroni en vermicelli met beef. Wij wilden zelf natuurlijk gewoon brood, met sinaasappelsap.

Na het ontbijt zijn we pas gaan douchen en ons verder klaar maken. We spreken met Patrick een tijd af, want we gaan vandaag naar de Peak. Dit is een van de hoogste plekken van Hong Kong. We gingen het eerste stuk met de metro. Maar met de metro kom je niet bij de Peak. Dat kan maar op 1 manier en dat is met de peaktram. Je moet hier alleen wel een kaartje voor bemachtigen, voordat je met de tram mee mag. Alleen laten we nu precies in het hoogseizoen zitten. Dus er was een rij voor de tram. En een rij om een kaartje te kunnen kopen. En er was een rij om in de rij voor het kaartje te mogen staan. Ja, het was druk. Die laatste rij paste niet meer, dus werd deze aan de overkant van de weg geplaatst. Dus in de rij kreeg je een kaart die je aan het eind van de rij af moest geven om over te mogen steken naar de echte rij.

Na heel veel wachten en geduw hebben we wel een mooi plekje in de tram kunnen bemachtigen. De tram gaat rijden. Maar zoals we al zeiden, het was een van de hoogste plekken van Hong Kong. We moesten dus naar boven. Dus dat deed die. Hij ging omhoog. Steil omhoog. Heel steil. Maar het uitzicht was schitterend! En we waren er nog niet eens!

Eenmaal aangekomen zien we een aantal winkeltjes. Dus daar zijn we gaan kijken. Maar uiteindelijk bleek dat er nog meer winkeltjes waren. Er stonden twee kleine winkelcentra. Dus we hebben hier een paar keer rond gelopen. Maar we hebben deze dag natuurlijk vooral van het uitzicht genoten, want wat was dat mooi! Het is niet met woorden te omschrijven en waarschijnlijk zelfs niet met foto’s te ervaren. Met het kaartje van de tram kon je ook 1 keer naar het dak van 1 van de winkelcentra. Hier kon je het uitzicht van alle kanten bekijken. Het was gelukkig een heldere dag dus we konden heel ver kijken. Het was alleen ook heel erg warm, dus door de weinige schaduw hebben we hier het niet heel lang vol kunnen houden helaas.

Het werd langzaam aan avond en dat gaf natuurlijk weer een heel ander uitzicht op de stad. De lucht was donker, maar de stad was verlicht door de gebouwen. Elk gebouw gaf wel licht. Er was zelfs een gebouw met een eigen lichtshow! Maar wij waren natuurlijk niet de enigen die van dit mooie uitzicht wilden genieten. Het was nu zelfs nog drukker dan overdag. Dus het was lastig om iets te kunnen zien en mooie foto’s te maken.  Dus we besloten maar eerst iets te gaan eten. We gingen noedels eten vandaag. Het viel ons helaas tegen. Maar we gingen wel nog even terug naar het uitzicht en gelukkig was het nu iets rustiger en hadden we iets meer ruimte om ook te kunnen genieten.

Ondertussen hadden we alles wel gezien en vonden we het wel tijd om terug te gaan. En aan de rij te zien… We konden weer gezellig wachten, want ja, de rij was alweer uitgebreid met extra pionnetjes en linten. Maar gelukkig duurde dit niet zo lang als de heenweg. Dus uiteindelijk konden we weer met de tram naar beneden, nog een keer van het mooie uitzicht genietend.

We liepen  weer naar de metro en gingen terug naar het hotel. Hier hebben wij niet veel meer gedaan. Het was een warme, lange en vermoeiende dag, dus we zijn gewoon op tijd gaan slapen. Morgen moeten we weer op tijd bij het ontbijt zitten natuurlijk!