Dag 17

1 augustus 2015 - Hong Kong Island, China

Today is the day! We gaan naar Hong Kong! Dus de wekker was vroeg gezet. Althans, voor doordeweeks. Dus de wekker ging niet. Maar gelukkig die van Patrick wel en werden we wakker van hem. We gingen gelijk douchen.  We maakten ons helemaal klaar. Alleen nog de laatste spullen pakken en dan konden we gaan. We namen een taxi naar het vliegveld. Hier moesten we eerst de bagage afgeven en ons ticket ophalen.

We gingen door naar de douane. Met zijn drieën liepen we naar dezelfde ‘controleur’, maar achteraf hadden we dit beter niet kunnen doen. Hij controleerde eerst Patrick. Alles was goed. Hij keek naar de paspoorten van ons twee en vroeg welk paspoort van Natasja was. Hij keek en het was goed. Maar toen was Fleur aan de beurt. Hij keek. En hij keek nog een keer. Hij vroeg of Fleur dit wel echt was. Onze harten gingen al wat sneller bonken, maar we hebben niks te verbergen. Hij vroeg het paspoort van Natasja nog een keer terug en keek naar beide paspoorten. En hij keek nog een aantal keer naar ons. We moeten zeggen, het was echt even spannend. Maar het moest kloppen! Na nog een aantal keer goed te kijken, gaf hij ons toch eindelijk toestemming om door te lopen. Wat een opluchting!

De handbagage werd nog gecontroleerd en we werden nog gefouilleerd. Ook moesten we nogmaals ons paspoort laten zien, maar we besloten nu om en om te gaan. Het ging verder allemaal goed gelukkig. We hebben nog een paar rondjes gelopen op het vliegveld voordat het tijd was om te boarden.

Het was een vliegreis van 1 uur en 10 minuten. En na de vliegreis van zo’n 12 uur, stelde dit echt niets voor. En geloof het of niet, maar we kregen nog eten ook! We vonden het allemaal niet zo lekker weliswaar, maar we kregen het wel! Over de reis zelf valt vrij weinig te vertellen.

We kwamen aan in Hong Kong. Het vliegveld was groot. Niet zo groot als Schiphol, maar wel veel groter dan Xiamen Airport. We gingen onze koffers halen en omdat we rustig aan hadden gedaan (we waren nog bij wat winkels gaan kijken en even naar de wc geweest), lagen onze koffers al op de band en konden we ze vrijwel gelijk eraf halen. We hadden nog best trek, aangezien we in het vliegtuig weinig hadden gegeten. Dus besloten we op het vliegveld een broodje te eten. Bij de Délifrance.

Met een volle maag werd het tijd om naar het hotel te gaan. We moesten treinkaarten halen. Dit zijn eigenlijk gewoon ov-chipkaarten, het werkt precies hetzelfde. Vanaf het vliegveld ging een trein, althans, zo noemen ze dat hier, wij noemen het meer een metro. Deze zou naar het centrale Hong Kong reizen, dus vanaf daar konden we naar het hotel. Hier stapten we over op een kleinere metro. We hadden een kaart en konden daardoor zien waar we uit moesten stappen. Maar eenmaal bovengronds zagen we veel. Mensen, veel mensen, auto’s, veel auto’s, gebouwen, veel gebouwen, lampen, veel lampen. Het was echt indrukwekkend. We dachten te weten waar we heen moesten lopen, maar konden het tegelijkertijd niet vinden. Een vrouw zag dat we aan het zoeken waren met een kaart in onze handen. Ze schoot ons gelijk te hulp. De mensen zijn echt enorm vriendelijk hier! Mede dankzij haar hebben we de juiste weg naar het hotel gevonden.

Er werd aan ons gevraagd of we de twee kamers naast elkaar wilden of dat ons dat niet uitmaakten. Wij vonden dit zelf een beetje een rare vraag en wilden natuurlijk gewoon de kamers bij elkaar. Maar dan zouden we nog moeten wachten tot een kamer gereed was. Naar de andere kamer konden we wel al gewoon. Het maakten ons niet uit, dus gingen we alvast naar die ene kamer. Dit was de kamer die ons was aangewezen. Het was niet een hele grote kamer. Er zat zelfs geen klerenkast in. Maar het was maar voor een paar dagen, dus het was niet anders. Er werd naar onze kamer gebeld dat de andere kamer ook klaar was. We gingen de sleutel ophalen en gingen de kamer binnen. Het was niet te geloven, maar deze kamer was groter. Niet veel groter, maar deze had wel een gang. En een klerenkast!

We besloten heel even bij te komen van de reis om vervolgens de buurt een beetje te verkennen. We zijn de menigte in gelopen en hebben alle indrukken op ons af laten komen. We zijn bij wat winkels gaan kijken en hebben in een soort parkje gezeten. Zodra het tijd was om te gaan eten, gingen we met de metro naar een ander plekje. Patrick was daar al eerder geweest en hij wist dat daar genoeg eetgelegenheden zouden zitten. Het was in een winkelcentrum. We hebben bij verschillende restaurants gekeken. We hadden allemaal hetzelfde vlees gekozen. Het was wel lekker, maar niet geweldig. En als je de prijzen had gezien, hadden we dat wel verwacht. We kunnen wel zeggen dat we deze avond duur hebben gegeten, terwijl het niet eens super lekker was. Welkom in Hong Kong.

Het was een lange dag geweest en we gingen heerlijk slapen. Morgen gaat de wekker weer voor het ontbijt. Morgen wordt een leuke dag!