Dag 13

28 juli 2015 - Xiamen, China

Na een heerlijke rustdag, was het vandaag tijd om met z’n tweeën op stap te gaan. Dus we zetten de wekker bijtijds. Ook al weten we nog niet precies wat we willen doen, het is beter als we op tijd klaar staan, zodat we de hele dag hebben om iets te doen. We twijfelen tussen het strand en de Botanical Garden. We besloten naar de Botanical Garden te gaan.

Zodra we allebei klaar stonden, was het tijd om te gaan. We zijn nog even snel wat drinken voor onderweg gaan halen. We moesten nu voor het eerst echt zelf een taxi aanhouden. En dat leek nog makkelijker dan het was. Na een paar pogingen, was er eindelijk echt 1 voor ons gestopt en waren we onderweg naar de Botanical Garden.

We stapten uit de taxi en we merkten al dat het behoorlijk warm was. Maar we wisten ook dat er veel bomen en dus schaduw zou zijn, dus dat moest goed komen. We gingen de kaartjes kopen en konden naar binnen. We hadden een plattegrond gekregen en probeerden op deze manier onze weg te vinden. Dat ging gelukkig wel goed. We kwamen als eerste uit bij een groot meer, met een adembenemend, mooi uitzicht. Hier hebben we een tijdje gestaan en gezeten om ervan te genieten. We liepen verder, maar niet voor lang. De hitte nam al onze energie op en we moesten ons zo rustig mogelijk houden. We hebben alles bij elkaar veel gelopen, maar ook veel gerust. Er waren veel palmbomen te zien. In alle maten. Groot of klein, dik en dun.

Op de kaart en op de bordjes in het park stond dat er ook een tempel was. Wij wilden hier dus wel even kijken. Het was een stuk omhoog lopen en zodra we er echt waren was er niemand te bekennen. Het was ook niet een tempel zoals wij ze hebben gezien. Dit was meer een grot. En heel klein. Er was nog een trap omhoog, maar wij hadden het al zo warm, dat we daar geen zin in hadden. We liepen dus weer terug.

In de Botanical Garden waren ook cactussen. Deze cactussen hadden wij al eerder op foto’s gezien. Vandaar dat we daar graag heen wilden. We zijn eigenlijk voor de cactussen naar de Botanical Garden gekomen. We zagen op de plattegrond dat dat nog best een stuk lopen was. En hoog. Het lag namelijk in een berg. Er waren geen trappen, alleen maar steile wegen. En het was warm. En hoog. En steil. Halverwege vroegen we ons nog af waar we aan waren begonnen. Maar we waren al zo ver gekomen, het was zonde om terug te gaan. Gelukkig waren er genoeg plekken om te rusten. Dat hebben we dus ook veel gedaan. Sommige plekken hadden ook een mooi uitzicht. Maar we kwamen ook nog een poesje tegen. Een echte zwerfkat. Hij was erg zielig. Hij zag er onverzorgd uit en miste een stuk van zijn staart. We hadden koekjes bij ons, dus natuurlijk kreeg deze arme stakker ook een koekje. Maar het deed hem alleen maar pijn om te eten, dat was duidelijk te merken.

We waren weer verder gelopen en kwamen nog een kraampje tegen waar flesjes drinkwater te koop was. Het leek ons wel een goed idee om genoeg water mee te nemen, want we moesten veel drinken. Dus we hadden nog twee flesjes gehaald.
En ja hoor, toen waren we er. Eindelijk. We waren helemaal kapot. En er was weinig schaduw. We hebben het uiteindelijk dus niet lang volgehouden, voordat we  weer terug liepen. Maar we hebben het wel gezien. En het was mooi!

We wilden via een andere weg terug lopen, zodat we ook weer andere dingen konden zien. Alleen de weg die we op de kaart zagen, konden we helaas niet vinden. We liepen dus grotendeels dezelfde weg terug. We hadden wel bedacht dat we nog naar de andere kant van het meer wilden. De weg daarnaartoe hebben we wel gewoon gevonden. Ook hier konden we weer genieten van mooie uitzichten. Het heeft mooie foto’s opgeleverd allemaal.

We waren moe van de warmte en vele lopen. We vonden dus dat het wel tijd was om weer lekker terug naar huis te gaan, voor een lekkere koude douche. We gingen dus op zoek naar een taxi. We konden maar geen taxi krijgen en liepen dus steeds een stuk verder. Er zijn zelf twee vrije taxi’s doorgereden. Het ergste was nog dat er een taxi voor ons stopte (wij waren blij dat we ein-de-lijk naar huis konden), hij iets riep en vervolgens doorreed. We bleven ‘steeds een stukje’ verder lopen. Maar uiteindelijk was er echt een taxi die voor ons stopte en ons naar huis wilde brengen.

Hier kwamen we erachter dat Natasja is verbrand deze dag. En niet een beetje, maar echt goed. We hebben bijna alleen maar in de schaduw gelopen vandaag. Ze is gelijk onder een lauwe douche gaan staan om de branding er zo goed mogelijk proberen uit te krijgen. Ze heeft er gelukkig nog steeds geen last van. Nu maar hopen dat het net zo bruin wordt J

Na een lange dag was het weer tijd om te eten. We waren nog niet naar de Mexicaan geweest, dus gingen we hier vandaag heen. We hebben alle drie een burrito gegeten en ze waren erg lekker!
We waren blij toen we lang uit op de bank een film konden kijken. Nog blijer waren we toen we heerlijk onder wol kropen en onze oogjes sloten.