Dag 11

26 juli 2015 - Xiamen, China

Vandaag was echt een dag waarop alles laat was. Laten we beginnen bij het begin.

We kwamen laat uit bed. Althans, als je het vergelijkt met de afgelopen twee dagen, toen de wekker om 7:45 ging. We deden de ochtend lekker rustig aan. Het werd langzaam aan middag. We wisten niet wat we wilden gaan doen. We besloten naar het strand te gaan. Susie zei dat hier straatjes waren met winkeltjes, kraampjes en “restaurantjes”.

Zodra iedereen klaar was, was het al redelijk laat. Onderweg naar de taxi kwamen we op straat een slak tegen. Maar niet zomaar een slakje. Nee. Zo’n grote slak hadden wij echt nog nooit gezien. Het is bijna niet te omschrijven. Hij was (denken we) bijna 10 cm lang! Kijk maar bij de foto’s ;)

Eenmaal aangekomen, liepen we de straatjes in. Overal waren winkeltjes en kraampjes, ondanks de smalle straatjes. Bij de kraampjes was bijna alleen maar eten te koop. Vooral vis. Het is niet zoals wij kennen. Er was bijvoorbeeld gefrituurde inktvis op een stokje. Maar vooral de geur was opvallend. Het was echt een vieze lucht. Het ademen werd er bijna lastiger van. Maar we moeten zeggen dat dat niet alleen hier is. Op veel plekken waar we geweest zijn hangt een aparte geur. Maar overal is het anders. Soms verandert de geur ook gewoon als je alleen de hoek omloopt.

We gingen bij een klein restaurantje zitten. Hier hadden ze alleen pasta en sandwiches. Wij hadden van tevoren al gezegd dat we wel trek hadden in een broodje, dus dat kwam goed uit. Alleen nu bleek dat de sandwiches waren uit verkocht. Dus we gingen weer verder op zoek naar broodjes. Even later vonden we eindelijk nog een restaurantje. Ze hadden hier een wat grotere menukaart, dus dat was al een goed teken. We gingen zitten en bekeken wat we wilden. Dus we bestelden allemaal een lekker broodje. En ja hoor, wat blijkt? Uitverkocht. En niet alleen de broodjes waren uitverkocht. Eigenlijk alles wel. Op een aantal pizza’s na. Het was ondertussen al laat voor een lunch, dus we besloten dan maar 2 pizza’s te bestellen en deze te delen.

Na het late eten liepen we verder door de winkelstraatjes. We zagen hier een spa. Een voetenspa, met jawel, visjes J Wij tweeën wilden dit toch wel een keer proberen en gingen naar binnen. We moesten totaal 40 rmb voor een half uur betalen. Dat is nog geen €6. We kunnen het dan dus beter hier proberen dan in Nederland. We gingen zitten en de eerste aanraking met de visjes was erg wennen. Maar Natasja bleef gewoon rustig zitten en kon er makkelijk tegen. Bij Fleur duurde het allemaal iets langer. Maar na een tijd moeilijk doen, ging het bij haar ook steeds beter en viel het achteraf allemaal reuze mee ;)

We besloten met onze mooie voetjes richting het strand te gaan. Het was erg mooi weer en dus behoorlijk warm. Even afkoelen in de zee kon dus geen kwaad. We liepen het water in om lekker pootje te baden. Het water was niet koud, maar lekker warm. We vonden dat we wel meer afkoeling konden gebruiken en liepen steeds verder het water in. Met kleren en al. Zo hebben we de golven een tijdje langs ons lichaam laten gaan. Het was echt heerlijk! Bijna niet te omschrijven, maar we hadden het echt even nodig. We konden genieten van een lekker zonnetje met een gezellige, maar niet te drukke mensen massa om ons heen. Met de afkoeling van de zee.

We zijn daarna nog verder gaan wandelen lang het strand en de zee. Met een paar tussenstops om te genieten van een mooi uitzicht en de ondergane zon. Het was een mooie en rustgevende wandeling.

Zodra we thuis kwamen, wisten we dat het allang etenstijd was. We moesten wat eten, maar door de late lunch, had niemand echt trek. We probeerde het dus eigenlijk alleen maar uit te stellen. Het was niet eens duidelijk óf we nog de deur uit zouden gaan om ergens iets te gaan eten. Maar we konden er eigenlijk niet omheen, want we wisten dat het niet goed was om helemaal niks te eten. Dus om half 9 liepen we de deur maar een keer uit, voor een laat avondmaal.

Na het eten zijn we met z’n vieren nog een keer gaan boeren bridgen. Ook Susie kende het spel niet, maar werd steeds fanatieker. We hebben erg gelachen. Het was een leuke afsluiter, van een leuke dag.