Dag 10

25 juli 2015 - Xiamen, China

Na een enigszins teleurstellende dag ging vandaag de wekker weer om 07:45 uur. We gaan een nieuwe poging wagen om naar Gulangyu te gaan. We besluiten vandaag nog meer op te schieten dan gisteren. In de hoop dat we vandaag wel een bootticket kunnen bemachtigen. We vertrekken rond 10 uur naar de Ferry.  Als we het gedeelte van de Ferry  op komen rijden ziet het er rustig uit. Rustiger dan gisteren, dat is een goed teken! Zodra we dichterbij de ingang komen verandert het zicht van rustig naar één grote mierennest. Dit beloofd niet veel goeds.  We gaan naar de kassa en we wachten hoopvol af.. zijn er nog kaarten beschikbaar?? Helaas, ook voor vandaag zijn er geen kaarten meer beschikbaar

Na wat overleg besluiten we naar het vaste land te gaan. Daar gaan we naar een Park genaamd Jimei Turtle Garden. Dit is een niet zo heel groot park maar wel een heel mooi park met een aantal mooie uitzichten. Aan de ene kant een klein strandje met wat gestrande boten. Sommige werken nog maar de meeste niet.  Aan de andere kant was ook een gedeelte waar krabben werden gevangen. In dit gedeelte lagen allemaal visnetten en we zagen ook dat de mensen ze leeg haalden.  In dit park bezochten we ook een museum. Dit museum was gebouwd ter ere van een zakenman. Deze man heeft heel veel betekend voor China. Hij investeerde bijvoorbeeld in diverse scholen zodat kinderen goed onderwijs konden krijgen.

Na het bezoek naar het Jimei Turtle Park was het tijd om te gaan lunchen. Buiten stonden een aantal tuk tuks beschikbaar. We besloten om een tuk tuk te nemen naar Shopping Mall Robinson. Het was een leuke ervaring om een keer in zo’n tuk tuk te hebben gezeten. Waar wij in zaten was alleen geen fiets, maar meer een scooter. Dat zorgde ervoor dat alles nogal trilde.

Eenmaal aangekomen bij het winkelcentrum gingen we op zoek naar een leuk restaurantje. In elk winkelcentrum zitten er op de bovenste verdieping allemaal eet gelegenheden, dus er is altijd keuze zat. Hier in China zie je overal wel slapende mensen liggen dus zo ook hier in het winkelcentrum.
We gingen lunchen, maar wat we allemaal op tafel hadden staan, leek meer op een diner. Het was alleen maar warm eten. En het was veel. We hadden vlees, groente en rijst. Maar ook een soort bapaobroodjes, maar dan anders. Er zat geen vlees in. Het was iets anders, alleen weten we niet wat. Het was in ieder geval zoet.

Na het eten gingen we nog even het winkelcentrum in en bij een aantal winkels kijken. Zodra iedereen het wel had gezien gingen we weer naar buiten. De warmte in. In de winkelcentra staat overal altijd wel de airco aan. Maar dat maakt het verschil met buiten alleen maar heel groot. Het was echt super mooi weer, het zonnetje scheen volop. Susie was deze dag ook mee en zij vertelde dat er tegenover het winkelcentrum een universiteit zat. Hier gingen we dus ook even kijken. We liepen een soort park in. Daar stond een soort touringcar klaar. Deze reed door het park heen. In het park stonden veel gebouwen, maar het was tegelijkertijd heel mooi door het groen eromheen. Er waren ook sportvelden met basketbal- en voetbalvelden. De gebouwen waren scholen en woningen. Hier woonden dus de studenten. Het leek bijna een vakantiepark, maar dan voor studenten. We gingen hier nog een stukje rondlopen, want het scheen heel gezellig hier te zijn met een aantal winkeltjes. Je zou ook de universiteiten in kunnen. We hadden alleen niet bedacht dat ook hier vakantie is, dus dat alles was gesloten. Dus toen gingen we weer terug.

We waren weer terug bij het begin en gingen op zoek naar een taxi. In de taxi ging Susie op haar telefoon kijken of er misschien voor morgen kaarten beschikbaar zijn voor de boot naar Gulangyu. Ze zag dat er kaarten voor 15:30 waren en wij dachten dat dat beter is dan niets. We moesten gegevens invullen. Zodra we dat allemaal hadden gedaan, waren de kaarten al bezet. Het was niet meer mogelijk om naar het eiland te gaan. Patrick en Susie moeten deze week gewoon werken en zaterdag gaan we naar Hong Kong. Als wij terug komen uit Hong Kong hebben we nog 1 dag voordat we weer naar huis gaan. We kunnen dus alleen nog naar het eiland als we met zijn tweeën gaan. We weten nog niet zeker of we dit willen doen. Dus daar denken we nog even over na.
De taxi rit was in totaal een half uur. We moesten €8 betalen.

Na een lange dag met veel lopen, gingen wij samen naar huis en Patrick en Susie gingen naar de koffiestraat. We waren door het warme weer en het vele lopen erg bezweet en besloten even af te koelen onder de douche.  We waren best moe en hebben daarna vrij weinig gedaan. We hadden niet erg honger door de grote lunch, dus hadden niet erg behoefte aan avondeten. Maar we moesten wel iets eten dus spraken we met Patrick en Susie bij de Italiaan Buona af. Na allemaal een bord pasta te hebben besteld kreeg bijna niemand alles naar binnen. Maar we hadden wel gegeten.

Susie vertelde ondertussen dat er in de buurt een café was waar een live bandje optrad. We besloten dus om hier te gaan kijken. Na weer een stuk veel te hebben gelopen, kwamen we een kermis tegen. Deze was midden in het park. Het was een grote kermis. Aan het eind van de kermis was het café. Deze was gewoon buiten. Het was leuke muziek. Deze muziek kennen wij ook gewoon. We hebben daar een spel gedaan met dobbelstenen. Je zag dat dit heel veel gespeeld werd. Ondertussen was de bediening wel heel slecht. We moesten heel lang wachten op ons drinken. Ze vergaten ons steeds en als ze zeiden dat ze het gingen halen kregen we het nog niet. Toen we eenmaal eindelijk ons drinken hadden, bleek het niet het goede te zijn. De jongen van de bediening moest er bijna van huilen. Alsof het onze schuld was.

Het was een vermoeiende dag. Het liep anders dan we hadden gehoopt, maar het was uiteindelijk wel een leuke dag geworden. We waren allemaal erg moe en zijn dus gelijk naar bed gegaan. Het duurde niet lang voordat iedereen sliep.

1. Cobi:
    27 juli 2015
    Jammer dat het weer niet gelukt is meis maar de aanhouder wint
  2. Marja:
    27 juli 2015
    Dus gaan de komende week alleen op avontuur? Spannend!
  3. Miranda:
    27 juli 2015
    Net jullie reisverslag gelezen, leuke dingen gedaan, veel plezier nog in Hong Kong