Dag 1: De Reis

16 juli 2015 - Xiamen, China

Vandaag, 16 juli, is het eindelijk zo ver! De wekker ging om 9 uur en de reis naar China gaat beginnen.  De ochtend was niet zo bijzonder. Gewoon als elke andere dag. Nog een beetje de laatste spulletjes inpakken, want om kwart voor 1 werden we door de moeder van Fleur opgehaald. Zij bracht ons naar Schiphol. Eenmaal op Schiphol begon de pret. Jasha (de moeder van Fleur) zag loopbanden. Ze was zó enthousiast dat we met z’n allen op de loopband moesten. En nee, je mag niet stilstaan, want daar zijn ze niet voor ;)

Vervolgens moesten we de koffers afgeven, wat ook makkelijker leek dan dat het was. We moesten de koffers in een apparaat leggen met een label eraan. Nu hadden wij vlak daarvoor onze koffers laten sealen, wat wij uit voorzorg deden, want je weet maar nooit wat er gebeurt nadat wij ze hebben afgegeven. De koffers moesten op een bepaald manier in het apparaat gelegd worden. Het handvat aan de zijkant van de koffer moest bovenop. Hieraan moest het label worden bevestigd. Maar omdat wij onze koffers hebben laten sealen was er 1 handvat niet open gemaakt. Waarop wij besloten het label aan de zijkant te bevestigen. Je raadt het al… Het werd dus niet geaccepteerd door de machine, waardoor wij dus uiteindelijk 3 keer hebben moeten vogelen voordat het apparaat de koffer van Fleur wilde accepteren.  En in de tussentijd stonden Jasha en Eva maar te kijken en te zwaaien naar ons vanaf de zijkant.

Daarna gingen we met z’n vieren nog even wat drinken en  een broodje hot dog halen bij de Hema, nog even plassen en dan richting de douane.  Bij de bagage drop-off hebben wij afscheid genomen van Jasha en Eva en gingen wij echt richting de douane. Voorbij de douane waren er diverse winkels die wij nog bezocht hebben. Wij hadden eigenlijk meer verwacht van de winkeltjes na de douane dan voor de douane. Voor ons gevoel waren er voor de douane veel meer winkels dan daarna. Nu hadden we ook niet heel erg veel tijd meer om uitgebreid te gaan shoppen maar toch was dit wel jammer. Onderweg naar gate E22 kwamen wij 2 massagestoelen tegen en natuurlijk wilden wij onze vakantie relaxt beginnen en moesten wij hier even gebruik van maken.

Eenmaal de eerste stappen aan board zien wij dat wij de “buitenlanders” van deze vliegreis zijn. Dit werd diverse keren bevestigd door verschillende stewardessen.  Zij waren namelijk erg blij dat ze ook wat Nederlanders zagen. Een aantal hebben gevraagd wat we in Xiamen gingen doen.
We zouden in eerste instantie om 17:00 uur gaan vliegen, maar door een technische storing in de computers zijn we een uur later vertrokken.
Even voor 18:00 uur was het eindelijk zover, we gingen de lucht in! Fleur vond het echt fantastisch. Ze was enigszins een beetje angstig en zenuwachtig, maar ze keek echt vol plezier en lachend naar alles wat er om haar heen gebeurde en te zien was.

Toen we echt in de lucht waren en er buiten niet veel meer dan wolken was te zien, besloten we een film te gaan kijken. We gingen voor de film Een pak van m’n hart.  Tijdens de film werd ook het eten geserveerd. Het eten was nog best lekker ook. Fleur had een pasta en Natasja had rijst met kip. Onder het eten door keken wij rustig onze film verder en opeens kregen wij te horen dat het systeem gereset werd, omdat er  een probleem mee zou zijn. Het systeem waar je onder andere spelletjes mee kan doen, films en series en de vlucht gegevens zoals hoe snel vliegen wij of waar we ons nu op dit moment bevinden kan bekijken, uitgeschakeld zou worden  voor 15 minuten. Nadat het systeem was gereset, probeerde wij onze film af te kijken. Helaas voor ons want het was niet meer mogelijk om films te kijken. Andere dingen konden wij wel gewoon doen, zoals spelletjes. We hebben nog heel even het e.e.a.  gedaan en uiteindelijk hebben wij een poging gedaan om te gaan slapen. Het slapen was ook niet helemaal een succes. Je moet immers zittend slapen en met zoveel mensen om je heen kan het bijna niet dat je lekker kan slapen. De man die naast ons zat was iets ieder in slaap gevallen waarbij hij ook het nodige geluid produceerde. Gelukkig hadden we oordopjes om in ieder geval deze herrie te stoppen. Uiteindelijk was bijna iedereen wel stil en rustig. We weten niet hoe lang het duurde maar ineens begon daar een kind te janken. Niet een beetje maar gewoon heel hard en dat heeft ook enige tijd geduurd helaas. Dit betekende dus dat het slapen wel over was, en we hadden nog best een lange tijd te gaan.  Toen Fleur eindelijk een positie had gevonden waarbij ze lekker lag zodat ze een nieuwe poging kon doen om te gaan slapen.. pakte de vrouw voor haar haar voet vast. Dit was natuurlijk wel per ongeluk maar beide partijen schrokken zich rot. Waarbij wij allebei heel hard hebben moeten lachen om dit voorval. Rond een uur of 9 gingen alle lichten in het vliegtuig weer aan. Tijd om op te staan dus. Niet veel later werd ook het ontbijt geserveerd. We moeten zeggen dat de service qua eten en drinken echt super was. We kwamen in ieder geval niks te kort.

Rond 11:00 lokale tijd, landen wij op Xiamen Airport. Eindelijk! We hadden er zo lang naar uit gekeken en nu waren we ineens aan de andere kant van de wereld. Best wel spannend zo ver van huis in een vreemd land en een totaal andere omgeving.

Nadat we het vliegtuig uitgekomen waren moesten we opnieuw door de douane heen. Ook hadden we hierbij een spannend gevoel. Want ja, je werd opnieuw bekeken en gecontroleerd, maar dan ook echt bekeken en niet 1 keer maar meerdere malen. Natuurlijk was alles in orde en mochten we het land in. De reis kan nu echt beginnen!