Dag 4

19 juli 2015 - Xiamen, China

Dag 4 begon wederom met uitslapen. Maar dat is ook niet raar natuurlijk. Tot nu toe hebben we veel gedaan en veel gelopen dus het is logisch dat we vermoeid zijn.  Hoewel het erop lijkt dat we geen last hebben van een Jetlag speelt dat onbewust misschien toch ook mee. We denken dat ons lichaam nog wel moet wennen aan de andere tijden. Het is hier tenslotte 6 uur later.

De eerste dagen in China begonnen zonnig. Heel lekker hoor, maar het is wel ineens echt heel warm. Vandaag begon de dag regenachtig. Wat eigenlijk ideaal was aangezien we vandaag de berg, die we gisteren niet konden vinden, gaan beklimmen! Nadat iedereen eindelijk klaar was vertrokken we richting de straat. Susie had aan Patrick de juiste gegevens door gegeven zodat we deze keer wel de berg konden vinden. Toen wij bij de berg Xian Yue Park aankwamen stond Susie ons daar op te wachten. Fijn om iemand bij ons te  hebben die ons dingen kan laten zien en/of vertellen.

Het klimmen kon gaan beginnen! Wat hadden wij er zin in! We begonnen aan de klim, een stukje omhoog  en al vrij snel kwamen we bij een gedeelte in de berg met een soort van tempel, als dat de juiste omschrijving is. Binnen stonden een aantal mensen die hun gebeden brachten aan hun god. In deze tempel kon je voor meerdere dingen bidden zoals geld, kinderen en voor de algemene gebeden (denken wij). In deze tempel kon je ook een soort lint kopen. Hierop schreef je je wens en deze kon je aan de muur in de tempel hangen of buiten in de boom. Hoe hoger je je wens hangt hoe dichter hij bij god hangt.  Wij vervolgden onze weg. De klim ging nu echt beginnen, vol goede moed liepen wij de eerste treden naar boven maar al gauw kregen wij het zwaarder om naar boven te lopen. We hadden het niet verwacht, maar het was best zwaar. Ondanks dat het wat bewolkt was, was het wel erg warm.  Met een aantal tussen poses hebben we het toch gered om bovenop de berg te komen. Hier konden wij wederom genieten van een prachtig uitzicht over de stad. Eenmaal bovenop de berg was ook de Tempel waar we eigenlijk de voor kwamen.  We hebben hier ook door en langs de tempels gelopen. Het is echt een prachtig gezicht om dit allemaal zo te zien.

Natuurlijk waren wij ook weer een attractie. Je ziet gewoon dat de mensen je aankijken en aan blijven kijken. Er werden zelfs foto’s van ons  “blanke” mensen gemaakt.  Het is best apart om dat mee te maken.  Nadat we de tempels hadden bezocht gingen wij een stukje verder op een terrasje zitten. Hier kregen wij Chinese Thee en heerlijke doppinda’s geserveerd. De thee moesten alleen nog wel zelf klaar gemaakt worden. Na een tijdje op dit gezellige terrasje te hebben gezeten gingen wij weer verder. Het terras bevond zich in een soort van plaats waar allemaal tempel stonden. Hier werden zelfs nieuwe tempels bijgebouwd. Tijdens deze “tour” kwamen we er achter dat Hitler het bij ons bekende hakenkruis niet zelf heeft bedacht. Hij heeft dit teken gekopieerd van de monniken uit China.

Inmiddels had de bewolking plaats gemaakt voor de regen waarop wij besloten om terug te gaan en  om ergens wat te gaan eten. Susie nam ons mee maar een restaurant waar je traditioneel chinees kon eten. Hier kregen wij een huisje waar we met zijn vieren konden zitten en hier werd ook ons eten geserveerd. Het eten werd op een ronde glasplaat gezet die wij zelf konden draaien als we iets anders wilde opscheppen. Het meeste eten wat er op de plaat stond was erg lekker.

Na het eten  was er alweer een lange dag voorbij waarop wij besloten dat het tijd was om naar huis te gaan.

1. Cobi:
    21 juli 2015